Nieuws van bedrijven

Sodexo aan de slag in EDGE Amsterdam West: gebaarista en minimale foodprint

Sodexo verzorgt de koffiebar, restaurantservices, en het servicepunt in het recentelijke geopende klimaatneutrale pand EDGE Amsterdam West.

Dit pand is na een drie jaar durende renovatie één van de duurzaamste gebouwen van Europa. De invulling van deze services door Sodexo past bij de duurzaamheidsdoelstellingen die de huurders van het pand hebben geformuleerd; het verlagen van de CO2-uitstoot, het verhogen van de circulariteit en de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. APG was en is hoofdhuurder en de voortrekker in de verduurzaming van het pand en de services.

 

Kirsten Drenth, Cluster Lead IFM & Food bij Sodexo: “APG heeft ons uitgedaagd om een concept te ontwikkelen met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. In onze keten zit de uitstoot met name in het gebruik van dierlijke eiwitten en het aantal transportkilometers dat producten afleggen. Samen met onze chef-koks en leveranciers zijn we aan de slag gegaan om een zo duurzaam mogelijk aanbod te creëren. Het resultaat is de implementatie van Modern Recipe, een internationaal Sodexo-concept. We werken met een beperkte hoeveelheid ingrediënten waarmee we heel gevarieerd koken. Momenteel bestaat 70% van ons aanbod uit duurzame gerechten. De komende vijf jaar willen we groeien naar 90%. Het banqueting-aanbod is wel al voor 90% duurzaam. Omdat 100% duurzaam nu nog niet haalbaar is, compenseren we de CO2-uitstoot met de aanleg van een bedrijfsbos. Bij elke 20 banquetinglunches planten we 1 boom.”

 

Naast het restaurantaanbod maakt Sodexo ook op andere vlakken zo duurzaam mogelijke keuzes. Zo zijn er geen uitingen op papier, maar worden digitale schermen gebruikt voor de communicatie. Wegwerpservies en -bestek is er alleen op aanvraag en tegen betaling. De opbrengst daarvan gaat naar het bedrijfsbos. Papieren bekers worden verwerkt tot kopieerpapier en hygiënepapier. Tot slot is bij EDGE Amsterdam West gekozen voor een kassaloos concept, waarbij mensen met hun smartphone afrekenen in een mobiele omgeving. In plaats van kassamedewerkers zijn er gastvrouwen en gastheren. Omdat er vrij veel vraag is naar warme maaltijden, werken er relatief veel koks.

 

Michiel Sluis, Contractmanager Hospitality & Travel bij APG: “De huurders van het pand maken voor de shared omgeving gebruik van een aantal gezamenlijke voorzieningen. Sodexo verzorgt de koffiebar, restaurantservices, evenementenvoorziening, banqueting, de receptie en het servicepunt. Bij dit servicepunt kunnen mensen bijvoorbeeld een taxi regelen, een paraplu of fietspomp lenen of andere huishoudelijke zaken regelen. Door een servicepunt in te richten, kan de receptie de volle aandacht geven aan bezoekers van het pand.”

 

Gebaarista

 

Ook op sociaal vlak is duurzaamheid een speerpunt. Daarom wordt de koffiebar grotendeels bezet door dove of slechthorende mensen. Koffie bestel je in gebarentaal. Een nieuwe taal leren is een uitdaging, daarom staan er schermen bij de koffiebar met filmpjes waarop je kunt zien hoe je je favoriete koffie bestelt. Michiel: “Onze pandbewoners zijn ontzettend enthousiast over dit concept.”

 


 

Share this page Share on TwitterShare on Linkedin
Close

Kent u onze LinkedIn pagina?

Volg ons

Close

Kent u onze LinkedIn pagina?

Volg ons