Business Awards Franse KvK 2013

De Franse Kamer van Koophandel feliciteert de winnaars van de "Business Awards Franse KvK 2013"!

In de aanwezigheid van een honderdtal aanwezigen vond donderdagavond 13 juni het gala en de uitreiking plaats van de "Business Awards Franse KvK". Uit handen van de Franse Ambassadeur, Pierre Ménat, ontving Décathlon Nederland de Prix Napoléon, de juryprijs voor het bedrijf dat het afgelopen jaar op alle fronten het best heeft gepresteerd.

De andere Business Awards gingen naar HEMA, Biolume en Délifrance Nederland. Hema en Biolume wonnen in de categorie Business Development NL-FR en Business Development FR-NL. Délifrance Nederland werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie Innovatie. De prestigieuze prijzen werden tijdens een galadiner in het Amsterdamse hotel De l’Europe uitgereikt.

Marcel Guinchard, Voorzitter CFCI Pays-Bas en Managing Director bij Euromaster Nederland: “In deze economische tijden is succesvol zijn niet vanzelfsprekend. Alle winnaars onderscheiden zich door durf, innovatie en een grensoverschrijdende visie. Stuk voor stuk hebben zij bewezen een sterke bijdrage te leveren aan de groeiende handel tussen Frankrijk en Nederland.”

De winnaars van de Business Awards Franse KvK 2013
v.l.n.r.: Bart Mooij (Manager Nederland Biolume), Saskia Touw (International Format Manager Hema), Marcel Guinchard (Voorzitter CFCI Pays-Bas), Eric Bodhuin (Managing Director Décathlon) en
Ruud van Erp (Directeur Délifrance)

Over de winnaar van de Prix Napoléon
De Franse sportwinkelketen Décathlon is opgericht in 1976. De winkels beschikken vaak over een groot vloeroppervlak en uitgebreid assortiment. Veel Nederlanders zullen Décathlon vooral kennen van hun vakantie in Frankrijk, maar tegenwoordig vinden we deze sportretailgigant ook in ons eigen land, met ambitieuze uitbreidingsplannen. Door de scherpe prijs-kwaliteitverhouding en de Try & Buy-formule, waarmee consumenten in en buiten de winkel de producten kunnen proberen, is het concept op het lijf geschreven van de Nederlandse consument”, aldus juryvoorzitter Pierre Ménat, Ambassadeur van Frankrijk in Nederland.

Over de winnaar in de categorie Business Development NL-FR
In 2009 begon HEMA met een enkele winkel vlakbij Parijs. Inmiddels heeft het bedrijf dertig winkels en is de verwachting dat dit aantal nog fors groeit. Jurylid Frans den Broeder, Manager Inbound Desk Nederland bij Rabobank: “HEMA is natuurlijk een Hollands begrip. Ze heeft haar vernieuwende winkelconcept succesvol op de Franse markt weten te brengen, aangepast aan de Franse markt maar met behoud van het Hollandse concept. Een bewonderenswaardige prestatie.”

Over de winnaar in de categorie Business Development FR-NL

Het van oorsprong Franse Biolume is zeventien jaar geleden opgericht en gespecialiseerd in verlichting en apparatuur voor de zorg. “Biolume heeft het afgelopen jaar de verkoop van haar producten in Nederland flink uit kunnen breiden. Steeds meer Nederlandse zorginstellingen vinden de weg naar Biolume. Een knappe prestatie, want het bedrijf opereert in een markt met veel concurrentie”, vertelt jurylid Scheherazade Zekri, Chief Commercial Officer bij Thalys International.

Over de winnaar in de categorie Innovatie
Délifrance bestaat inmiddels dertig jaar. Elk jaar ontwikkelt het bedrijf meer dan driehonderd nieuwe producten. Met de recent geïntroduceerde Crois’sandwich – een combinatie van melkbrood en een croissant – trok Délifrance Nederland de aandacht van de jury. “Een bijzondere innovatie waarin Frankrijk en Nederland als het ware samenkomen. Délifrance Nederland streeft continu naar verbeteringen en heeft het lef zeer regelmatig innovaties te introduceren. Een terechte winnaar”, aldus jurylid Corinne Vigreux, Managing Director bij TomTom Nederland.

De genomineerden

Business Development Award (NL⇒FR)
Boska Holland: specialist in kaastools doet het goed op 's werelds belangrijkse kaasmarkt Frankrijk
Hema: oerhollands winkelconcept succesvol geïntroduceerd op Franse markt
Stabiplan: Nederlandse ontwikkelaar van ontwerpsoftware met zonnige toekomst in Frankrijk

Business Development Award (FR⇒NL)
Biolume: Franse leverancier van ziekenhuisverlichting verovert plaats op concurrerende Nederlandse markt
Délifrance Nederland: Marktleider van Franse bake-off producten in Nederland
Groupe LFE: Nederlandse dochter van Castel Frères vertegenwoordigt meer dan vijftig top wijnproducenten

Innovatie Award
Décathlon Nederland: dé Franse sportzaak met unieke grand-surface verkoopformule
Délifrance Nederland: lanceert met de crois'sandwich een verrassende Frans-Nederlandse combinatie
Euler Hermes Nederland: biedt als eerste kredietverzekeraar extra dekking op debiteuren voor veilig zakendoen

Business Awards in vier categorieën

De prestigieuze awards zijn in het leven geroepen om succesvolle bedrijven, die een bijdrage leveren aan de Frans-Nederlandse handelsbetrekkingen, in de spotlight te zetten.

Awards worden toegekend in een viertal categorieën:

  • Business Development Award (FR ⇒ NL)
  • Business Development Award (NL ⇒ FR)
  • Innovatie Award
  • Prix Napoléon (juryprijs)

De Business Development Awards richten zich op de gerealiseerde groei zowel richting Nederland als Frankrijk, evenals het relatieve aandeel in de gehele omzet van het bedrijf. Tevens wordt de strategie en concurrentiepositie van het bedrijf beoordeeld.

De Innovation Award kijkt naar de technische en/of commerciële innovatie van een bedrijf. Hebben we het over bewezen of een veelbelovend commercieel succes? Is deze onderneming zodanig vernieuwend dat het een verandering in de manier van werken en/of leven teweeg brengt?

Alle punten samen genomen vormen De Prix Napoléon, de absolute prijs der prijzen, die net als afgelopen jaar wordt uitgereikt door de Franse ambassadeur, Pierre Ménat.

De jury

  • Franse Ambassade in Nederland: Zijne Excellentie Meneer Pierre Ménat, Ambassadeur van Frankrijk in Nederland
  • Rabobank: Frans den Broeder, Manager Inbound Desk Nederland
  • Renault Nederland: Jean-Paul Renaux, General Manager
  • Thalys: Scheherazade Zekri, Chief Operations Officer
  • TomTom: Corinne Vigreux, Managing Director
  • Invest in France Agency Nederland: Frédérique Lefèvre, General Manager
  • Ubifrance Nederland: Michel Cywinski, Directeur
  • CFCI Pays-Bas: Marcel Guinchard, Voorzitter (en Managing Director bij Euromaster)

De uitreiking

Deze feestelijke avond zal plaatsvinden op 13 juni 2013 in hotel De L’Europe te Amsterdam. In aanwezigheid van een select internationaal publiek van professionals en persoonlijkheden uit het economische en politieke veld zullen de genomineerden horen of zij de Award uit handen van de juryvoorzitter in ontvangst mogen nemen.

 

Partners 2013

Brochure 2013

Upcoming events

Onze patronageleden

    • ABELN
    • ACCOR
    • AIR FRANCE - KLM
    • AIR LIQUIDE
    • ALD AUTOMOTIVE
    • BNP PARIBAS
    • BRASSERIE FLO AMSTERDAM
    • CARREFOUR
    • CITROËN NEDERLAND
    • CLUB MED
    • CM - CIC LEASING
    • DAMEN SHIPYARDS
    • DANONE
    • DE L'EUROPE
    • DELIFRANCE NEDERLAND
    • ECONOCOM
    • EUROMASTER
    • HEFFELS-SPIEGELER ADVOCATEN
    • HEINEKEN
    • ISOBEL
    • L'Oréal
    • LOYENS LOEFF
    • MAZARS
    • MICHELIN
    • NUTRICIA
    • PEUGOT
    • PUBLICIS
    • RAVO FAYAT GROUP
    • REGINA COELI
    • RENAULT
    • SEMARE
    • SOCIETE GENERALE
    • THALYS
    • THE GRAND
    • TOMTOM
    • TOTAL
    • UNILEVER
    • VAN DER STEENHOVEN
    • VAN DIEPEN
    • VAN DOORNE
    • VEOLIA

Contact

Hogehilweg 16
1101 CD  Amsterdam
T: 020 562 82 00
F: 020 562 82 22
M: cfci@cfci.nl

© 2017 CCI FRANCE PAYS-BAS